Η κεφαλαιοποίηση του $1 τρισ. της Amazon είναι περισσότερο όνειρο παρά πραγματικότητα

Tης Shira Ovide

Η χρηματιστηριακή αγορά είναι μια “ζυγαριά” που μετρά τις δυνατότητες των εταιρειών παρά την τρέχουσα κατάστασή τους. Αυτό είναι διπλά αληθινό για την Amazon.

Η χρηματιστηριακή αξία της Amazon ξεπέρασε την Τρίτη προσωρινά το 1 τρισ. δολάρια. Είναι ένα ήσσονος σημασίας ορόσημο που μάλιστα δεν απαντάται για πρώτη φορά, αλλά ταυτόχρονα ένα αξιοσημείωτο σύμβολο για μια εταιρεία που μέχρι πρόσφατα μετά βίας έμοιαζε με γίγαντα που θα έσειε τον κόσμο. Η κεφαλαιοποίηση της Amazon είναι έξι φορές υψηλότερη σε σχέση με το 2014, που αντιστοιχεί σε αύξηση 840 δισ. δολαρίων. Η Google χρειάστηκε 14 χρόνια για να φτάσει αυτή τη χρηματιστηριακή αξία, ενώ η Amazon την συγκέντρωσε μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια.

 

Είναι μια εντυπωσιακή αναρρίχηση στις τάξεις των πιο πολύτιμων εταιρειών του κόσμου. Ωστόσο, η Amazon του 1 τρισ. δολαρίων στηρίζεται περισσότερο στο όραμα μια επιχείρησης που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει. Η οπτασία μιας πολύ πιο κερδοφόρας, πιο μεγάλης και πιο ισχυρής Amazon μπορεί να γίνει τελικά πραγματικότητα, αλλά αυτό δεν ισχύει για την ώρα.

H άνοδος της Amazon

Μόλις πρόσφατα η Amazon εισήλθε στις τάξεις των πιο πολύτιμων εισηγμένων εταιρειών

amazon2.png

Φυσικά η αξία της μετοχής της Amazon δεν αφορά αποκλειστικά το μέλλον. Η Amazon συνέλεξε επίσης τη σοδειά από τους σπόρους που φύτεψε πριν από χρόνια. Οι δραστηριότητες που άνθισαν κατά την τελευταία δεκαετία, όπως οι υπηρεσίες cloud computing της Amazon Web Services, το Prime Shopping Club, οι προμήθειες από τους εμπόρους που διαθέτουν τα προϊόντα τους στην Amazon ή η σειρά hardware της εταιρίας, όλα παράγουν μεγαλύτερα κέρδη από κάθε δολάριο πωλήσεων σε σχέση με την αρχική επιχείρηση της Amazon.

Ακόμη και η αγορά μιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ πέρυσι πιθανότατα ενίσχυσε τα ευρέως γνωστά ως “μικροκαμωμένα” περιθώρια κέρδους της Amazon. Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους της εταιρείας στο β’ τρίμηνο (5,6%) ήταν το υψηλότερο σε διάστημα 13 ετών, και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην είσοδο της Amazon σε επιχειρήσεις που αρχικά έμοιαζαν με παράξενους και δαπανηρούς αντιπερισπασμούς.

Αυτή είναι η αμοιβή της για αποφάσεις του παρελθόντος. Η αναρρίχηση της Amazon στα 1 τρισ. δολάρια δείχνει επίσης ότι οι επενδυτές πιστεύουν ότι η τρέχουσα στρατηγική της εταιρείας θα την κάνει πιο “μυώδη” και από το δικέφαλο του Bezos. Κάποιες από αυτές τις ελπίδες παραείναι επιθετικές.

Λίγα πράγματα κάνουν περισσότερο αισιόδοξους τους επενδυτές από τη διαφημιστική δραστηριότητα της Amazon. Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος του συνόλου των ετήσιων εσόδων ύψους 1 δισεκατομμυρίων δολαρίων προέρχεται από τις επί πληρωμή προωθήσεις στο γιγάντιο “εμπορικό κέντρο” της Amazon.

Η Procter & Gamble, η Colgate-Palmolive και η Unilever, για παράδειγμα, πληρώνουν έτσι ώστε όταν κάποιος ψάχνει για “σαπούνι πιάτων” στην Amazon, τα προϊόντα αυτών των εταιρειών να εμφανίζονται στην κορυφή των αποτελεσμάτων.

Αυτό θυμίζει πολύ το είδος της ψηφιακής διαφήμισης που εκτόξευσε το Google και το Facebook, αλλά μοιάζει περισσότερο με πρόσθετο φόρο για τις επιχειρήσεις που πωλούν προϊόντα στο Amazon.com. Αυτό καθιστά δύσκολη την εκτίμηση της αξίας των πληρωμένων τοποθετήσεων προϊόντων της Amazon καθώς οι επενδυτές κάνουν ανεξάρτητες επιχειρήσεις ψηφιακής διαφήμισης, όπως η Google.

Αλλά αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο οι παρατηρητές της Amazon αξιολογούν τη δραστηριότητα της εταιρείας στη διαφήμιση. Οι αναλυτές της Morgan Stanley, για παράδειγμα, εκτιμούν ότι η επιχείρηση διαφημίσεων της Amazon αξίζει περίπου 125 δισεκατομμύρια δολάρια, στηριζόμενοι εν μέρει σε στοιχεία για τις διαφημιστικές πωλήσεις της Google. Η Amazon έχει σίγουρα τη δυνατότητα να μπει στην γιγάντια διαφημιστική αρένα των Google και Facebook, αλλά αυτό που κάνει η εταιρεία σήμερα δεν είναι συμβατική διαφήμιση και δεν πρέπει να αποτιμάται με αυτόν τον τρόπο.

Σε δίαιτα

Η Amazon είναι γνωστή για τα ισχνά περιθώρια κέρδους της, αλλά αυτά έχουν διευρυνθεί σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες.

amazon3.png

Όπως και στη διαφήμιση, τα στοιχήματα της Amazon στο ηλεκτρονικό εμπόριο της Ινδίας, στο αυξανόμενο δίκτυο παράδοσης πακέτων και στα προγράμματα του τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, θα μπορούσαν τελικά να δικαιολογήσουν την κεφαλαιοποίηση του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων. Αλλά τα εγχειρήματα αυτά θα είναι δαπανηρά και ίσως χρειαστούν πολλά χρόνια για να αποδώσουν καρπούς. Η Amazon θα έχει επίσης πολλές δυνατότητες αν μπορέσει να διευρύνει το 1 με 2% της παγκόσμιας λιανικής δαπάνης που συλλέγει σήμερα. Και πάλι, τίποτα δεν είναι βέβαιο εκεί.

Οι παρατηρητές της μετοχής, ωστόσο, έχουν γίνει εξαιρετικά αισιόδοξοι. Από τους 51 αναλυτές μετοχών που παρακολουθούν την Amazon, 47 συνιστούν στους επενδυτές αγορά της μετοχής της εταιρείας, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg. Το ποσοστό των συστάσεων “αγοράς” ήταν κάτω από 60% το 2014.

Αυτό ήταν λίγο πριν αρχίσει να αυξάνεται η μετοχή της Amazon.

Το πρόβλημα είναι ότι οι εξωτερικοί παρατηρητές δεν είχαν την ικανότητα να προβλέπουν το μονοπάτι της Amazon. Ακόμα και πριν από μόλις ένα χρόνο, οι αναλυτές των μετοχών ανέμεναν ότι η Amazon θα παρουσιάσει λειτουργικά κέρδη 6,6 δισ. δολαρίων για το 2018, βάσει του μέσου όρου των εκτιμήσεων του Bloomberg. Η εκτίμηση για τα λειτουργικά κέρδη του 2018 ξεπερνά τώρα τα 11 δισ. δολάρια. Αν οι αναλυτές έχουν τόσο άγριες διαθέσεις για έναν χρόνο μετά, πόσο αισιόδοξοι θα πρέπει να είναι στις εκτιμήσεις τους για τα αυξανόμενα κέρδη έως το 2020 ή και πιο μετά; Αυτά είναι τα στοιχεία που οι επενδυτές χρησιμοποιούν για να δικαιολογήσουν την αξία της Amazon στην αγορά σε περίπου 65 φορές τα εκτιμώμενα κέρδη της εταιρείας το επόμενο έτος.

Η Amazon είναι πολλά υποσχόμενη εταιρεία και το ιστορικό της καθιστά δύσκολο να αμφιβάλει κανείς ότι η εταιρεία θα εκπληρώσει τα πιο αισιόδοξα όνειρά της. Αλλά να είστε βέβαιοι ότι η κεφαλαιοποίηση του 1 τρις. δολαρίων για την Amazon –όπως περίπου ίσχυε και για την Apple όταν πέτυχε αυτό το ορόσημο- είναι ένα μεγάλο στοίχημα στο ότι η εταιρεία θα συνεχίσει τη μεταμόρφωσή της σε μια πιο φιλόδοξη και πιο κερδοφόρα εταιρεία, που θα έχει απομακρυνθεί κι άλλο από τις ρίζες της, των υψηλών δαπανών και των χαμηλών περιθωρίων, Αυτή είναι η δυνατότητα. Και η δυνατότητα δεν αποδίδει πάντα.

Πηγή: Capital.gr

Αφήστε μια απάντηση