Οι πέντε δυνάμεις του Πόρτερ

Αναλύστε σωστά την αγορά στην οποία θέλετε να μπείτε με τις πέντε δυνάμεις του Πόρτερ.

porters-five-forces-modelΤο 1970 ο οικονομολόγος του Χάρβαρντ Μάικλ Πόρτερ δημιούργησε το στάνταρτ για τον τρόπο με τον οποίο η στρατηγική αναπτύσσεται και αναλύεται σήμερα. Αυτή η μέθοδος, που πήρε την ονομασία Οι πέντε δυνάμεις του Πόρτερ, αναλύει την βιομηχανία και το περιβάλλον μέσα στο οποίο δρα μια εταιρία. Εάν αναπτυχθεί σωστά, η μέθοδος δείχνει το τοπίο μέσα στο οποίο η εταιρία αγωνίζεται να επιβιώσει και να επιβληθεί, επιτρέποντας στην ίδια την εταιρία να δει τα πράγματα σφαιρικά και να αναπτύξει την στρατηγική της για το μέλλον της και τις αποφάσεις της.

Ο Πόρτερ πιστεύει ότι η πιθανή κερδοφορία μιας εταιρίας μπορεί να εκφραστεί σαν το αποτέλεσμα των πέντε αυτών δυνάμεων και να προσδιορίσει την πιθανή επιτυχία της εταιρίας σε αυτό το τοπίο. Η μέθοδος του Πόρτερ δημιουργεί ένα μοντέλο για το εξωτερικό περιβάλλον με βάση το οποίο χαράζεται η στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσει η εταιρία την δεδομένη στιγμή. Αυτή η μέθοδος μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε εταιρία, οποιουδήποτε μεγέθους, σε οποιοδήποτε μέρος και σε οποιοδήποτε τομέα υπηρεσιών και μπορεί αυτό να γίνεται συχνά έτσι ώστε να υπάρχει πάντα μια εικόνα για την κατεύθυνση της αγοράς, και τις κινήσεις των ανταγωνιστών μέσα σε αυτήν.

Τα βασικά κομμάτια της μεθόδου ανάλυσης Πόρτερ είναι:

1.      Εμπόδια εισόδου. Είναι οι δυνάμεις που εμποδίζουν κάποιες εταιρίες να μπουν σε μια συγκεκριμένη αγορά . Αγορές που είναι πολύ κερδοφόρες σύντομα αποκτούν πολλές εταιρίες ανταγωνιστικές με αποτέλεσμα το κέρδος να μειώνεται σημαντικά. Είναι λοιπόν το ιδεατό για μια εταιρία να καταφέρει να μπει σε μια αγορά με μεγάλα εμπόδια εισόδου και μικρά εμπόδια εξόδου έτσι ώστε να μην υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός.

2.      Κίνδυνος προϊόντων ή υπηρεσιών που μπορούν να μας αντικαταστήσουν. Πολλές εταιρίες κάνουν το λάθος να υποτιμούν τον ανταγωνισμό και να μην βλέπουν ότι το προϊόν του μπορεί να αντικαταστήσει επάξια το δικό τους. Νομίζουν ότι ‘δεν έχουν ανταγωνισμό’, όταν η πραγματικότητα είναι ότι ανταγωνισμός μπορεί να υπάρχει πάντα όσο υπάρχουν διαφορετικοί προϋπολογισμοί σε κάθε πελάτη. Και αυτό επειδή, μπορεί το προϊόν, ή η υπηρεσία, να μην είναι ακριβώς το ίδιο, να μην κάνει ακριβώς την ίδια δουλειά αλλά να καλύπτει τις ανάγκες του πελάτη και να έχει διαφορά στην τιμή.

3.      Η διαπραγματευτική δύναμη των προμηθευτών. Ένας προμηθευτής, καθορίζοντας τις τιμές και την ποιότητα του αρχικού προϊόντος μπορεί να έχει ιδιαίτερα μεγάλη δύναμη πάνω σε μια εταιρία. Σύμφωνα με τον Πόρτερ ένας προμηθευτής μπορεί να έχει μεγάλη δύναμη σε μια εταιρία όταν:

Α). Υπάρχουν λίγοι προμηθευτές.

Β) το προϊόν είναι μοναδικό ή εξειδικευμένο.

Γ) Το αγοραστικό κοινό είναι σχετικά μικρό.

Δ) Είναι πολύ μεγάλο το κόστος αντικατάστασης του προμηθευτή

Ε) Μπορεί ο προμηθευτής να κάνει και ο ίδιος τις πωλήσεις του προϊόντος (όπως π.χ. στον χώρο των ελαστικών).

4.       Η διαπραγματευτική δύναμη των πελατών/καταναλωτών. Όπως έχουν δύναμη οι προμηθευτές, έτσι έχουν και οι πελάτες, οι οποίοι μπορούν να ρίψουν τις τιμές, να απαιτήσουν καλύτερο προϊόν, να δημιουργήσουν ανταγωνισμό κτλ. Όλα αυτά συμβαίνουν όταν οι πελάτες/καταναλωτές δημιουργούν γκρουπ. Τότε έχουν την δύναμη να κάνουν διάφορα πράγματα εάν:

Α) αγοράσουν μεγάλο όγκο (χονδρικής).

Β) Αγοράσουν ανταγωνιστικό προϊόν.

Γ) το κόστος αλλαγής προμηθευτή είναι χαμηλό.

5.      Εχθρότητα μεταξύ ανταγωνιστών. Όλα τα παραπάνω μπορούν να δημιουργήσουν εχθρότητα μεταξύ των ανταγωνισμών.

Αναλύοντας όλα τα παραπάνω, γνωρίζοντας πλέον ποιες είναι οι πέντε δυνάμεις του Πόρτερ, δημιουργούμε μια εικόνα της αγοράς και του τρόπου που πρέπει να κινηθούμε μέσα σε αυτήν.

Δείτε επίσης: Ανάλυση S.W.O.T

                    Boston Matrix

 

Μηλιάτσης Γιάννης

Founder of www.Bizman.gr  #Productivity , #running, #Sales #training and #blogging makes me happy!!! Εκπαιδευτής Πωλήσεων και Παραγωγικότητας. Ο στόχος μου είναι να βοηθάω καθημερινά τους ανθρώπους να βελτιώσουν τον εαυτό τους και την επιχείρησή τους. 

Υποστηρίζουμε ένα ασφαλές δίκτυο με έμφαση στην ιδιωτικότητα.

Αφήστε μια απάντηση