Win Win or No Deal

Μια λογική κόντρα στην λογική της αγοράς που όμως έχει πολλά οφέλη.

win-lose-300x200Στην καθημερινότητά μας στις διαπραγματεύσεις μας με πελάτες, προμηθευτές για την επιχείρησή μας και την οικογένεια και τους φίλους μας χρησιμοποιούμε χωρίς να το καταλαβαίνουμε πολλές φορές κάποιους τρόπους διαπραγμάτευσης που μας χαρακτηρίζουν. Δείτε ποιοι είναι και ποιον προτείνουμε ως πιο αποδοτικό.

 

Στο βιβλίου του Dr.Franklin Covey ‘7 Habits of highly effective people’ αναφέρονται 6 σενάρια τα οποία προκύπτουν ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του καθένα μας.

  1. Win/Win – Και οι δύο πλευρές κερδίζουν και έχουν την αίσθηση της νίκης.

  2. Win/Lose – Η δική μας πλευρά κερδίζει και η άλλη χάνει.

  3. Lose/Win – Η δική μας πλευρά χάνει και η άλλη κερδίζει. Πολύς κόσμος αποδέχεται αυτήν την πρακτική για να αποφύγει την σύγκρουση.

  4. Lose/Lose – Και οι δύο πλευρές χάνουν και δεν υπάρχει η αίσθηση ότι γίνεται πρόοδος.

  5. Win – Το μόνο που έχει σημασία είναι να κερδίσει η δική μας πλευρά. Το αν θα κερδίσει η θα χάσει η απέναντι πλευρά μας είναι αδιάφορο.

  6. Win/Win or No Deal – Και οι δύο πλευρές προσπαθούν και κερδίζουν αρκετά για να γίνει η συμφωνία αλλιώς σε αντίθετη περίπτωση δεν γίνεται συμφωνία.

Η τελευταία αυτή περίπτωση είναι και αυτή που μας ενδιαφέρει. Κάθε πλευρά συμφωνεί ότι το πρότζεκτ ή το συμβόλαιο ή ακόμα και η σχέση δεν θα προχωρήσει εάν οι παράμετροι δεν είναι αποδεκτοί και ευεργετικοί και για τις δύο πλευρές.

Και μόνο η αίσθηση που έχει κανείς ότι εάν τα πράγματα δεν πάνε καλά είτε για την μία πλευρά είτε για την άλλη μπορεί να αποχωρήσει είναι πραγματικά απελευθερωτική. Σίγουρα στην σημερινή δύσκολη εποχή δεν είναι καιρός να χαλάνε συμφωνίες και πωλήσεις αλλά αυτός ο τρόπος σκέψεις χτυπάει στην καρδιά αυτού που λέμε επαγγελματία. Μπορεί να χάσεις μια συμφωνία αλλά έαν το κάνεις προστατεύοντας τον πελάτη σου κερδίζεις μια σχέση που μακροπρόθεσμα είναι σίγουρο ότι θα αποδώσει περισσότερο. Η εξυπηρέτηση πελατών είναι πολύ μεγάλο κομμάτι της επιχείρησης.

Για να μπορέσει κάποιος να εφαρμόσει αυτήν την μέθοδο πρέπει να έχει κάποιες ποιότητες. Αυτές είναι:

  1. Ακεραιότητα. Έχοντας ακεραιότητα μπορεί κάποιος να γνωρίζει χωρίς καμία αμφιβολία τι σημαίνει νίκη. Του δίνει την δυνατότητα να μπορεί να πει το όχι σε προσφορές που πηγαίνουν ενάντια στο σύστημα αξιών του.  

  2. Ωριμότητα. Η ποιότητα αυτή δίνει την δυνατότητα σε αυτόν που λειτουργεί με βάση την λογική win win or no deal να καταλαβαίνει την οπτική με την οποία βλέπει την προσφορά η άλλη πλευρά.

  3. Αίσθηση αφθονίας. Η εμπιστοσύνη που έχει κάποιος στον εαυτό του ότι ακόμα και αν δεν προχωρήσει αυτή η συμφωνία η επιχείρηση του δεν θα έχει πρόβλημα γιατί υπάρχει αρκετή δουλειά για να την υποστηρίξει. Εάν δεν υπάρχει αυτή η αίσθηση ίσως θα έπρεπε να αναθεωρήσει την χρήση της λογικής αυτής.

Προτείνοντας στον πελάτη αυτού του είδους την λογική (win win or no deal) είναι ένα μεγάλο βήμα προς το χτίσιμο της σχέσης εμπιστοσύνης που όλοι ονειρεύονται. Όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα ο πελάτης θα καταλάβει ότι αυτό που ενδιαφέρει είναι η υγιής σχέση μεταξύ σας και όχι το πρόσκαιρο κέρδος σας από αυτήν. Σκεφτείτε μόνο πόσες φορές είπατε σε έναν πελάτη ότι το προϊόν ή υπηρεσία του ανταγωνιστή σας καλύπτει καλύτερα τις ανάγκες του και αργότερα ο ίδιος ξαναήρθε σε εσάς γιατί είχε την θέληση να συνεργαστεί με εσάς.

Σίγουρα μπορεί να πηγαίνει ενάντια στην λογική της αγοράς αυτήν την στιγμή αλλά αυτό από το οποίο περισσότερο πάσχει η αγορά είναι έλλειψη επαγγελματισμού.

Καλή τύχη σε όλους!

 

Αφήστε μια απάντηση