Η Γνωστική Σπείρα

Των Nonaka & Takeuchi

knowledge-spiralΌλες οι επιχειρήσεις θέλουν να ξέρουν τι είναι αυτό που κάνουν καλά έτσι ώστε να το μετατρέψουν σε στρατηγικό πλεονέκτημα. Ένα από τα πράγματα στο οποίο μπορεί να διακρίνεται η επιχείρησή σας είναι ο τρόπος με τον οποίο μαθαίνει όλα όσα γνωρίζει.

 

 

 

Πως χρησιμοποιείται η γνωστική σπείρα.

Υπάρχουν διάφορα είδη γνώσης και μάθησης. Η άρρητη γνώση αντιπροσωπεύει εσωτερικευμένη γνώση που ένα άτομο μπορεί να μην έχει συνείδηση, όπως ο τρόπος επίλυσης ενός προβλήματος. Απ’ την άλλη, η ρητή γνώση αντιπροσωπεύει γνώση που το άτομο έχει συνείδηση και μπορεί να μεταδοθεί εύκολα σε άλλους. Η ιδέα έχει να κάνει με την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο αποκτάμε την γνώση και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να την μοιραστούμε μέσα στην εταιρία.

Η σωστή αυτή διαχείριση της γνώσης πρέπει να έχει σαν σκοπό να δημιουργήσει αυτήν την σπείρα η οποία λειτουργεί σαν μοντέλο. Σε αυτό το μοντέλο, η γνώση ακολουθεί έναν κύκλο όπου η άρρητη γνώση «εξάγεται» προκειμένου να γίνει ρητή, και η ρητή επαναεσωτερικεύεται σε άρρητη. Βοηθώντας με αυτόν τον τρόπο να διοχετευτεί στην επιχείρηση και ως άρρητη γνώση να βοηθάει περισσότερο στην αποτελεσματικότητα της διοίκησης και παραγωγής.

knowledge-spiral

 

Από που έρχεται η γνώση.

Socialisation : Οι άνθρωποι μαθαίνουν και μοιράζονται εμπειρίες. Μιλάνε, παρατηρούν, προτείνουν ιδέες και απορροφούν. Πολλές από αυτές είναι πολύτιμες για την επιχείρηση και μέσω της κοινωνικοποίησης μπορούν να έρθουν στην επιφάνεια και να αξιοποιηθούν κατάλληλα.

Externalisation : Εδώ γίνεται η προσπάθεια να δημιουργηθούν μεθοδολογίες αποκλειστικά για την επιχείρηση μέσα από της δικές της λίστες εργασιών και τα δικά της μοντέλα με σκοπό να είναι ευκολότερο να χρησιμοποιηθούν.

Combination : Εδώ γίνεται η προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν οι μεθοδολογίες και οι λίστες που δημιουργήθηκαν μαζί με σκοπό να βρεθούν οι καλύτεροι τρόποι για να πετύχει η εταιρία τους στόχους της.

Internalisation : Εδώ γίνεται μια προσπάθεια να μεταδοθεί η γραπτή γνώση μέσω της διδασκαλίας. Αυτή είναι η φάση της εκπαίδευσης. Επίσης εδώ είναι που η ρητή γνώση που έχει δημιουργηθεί από τα προηγούμενα στάδια θα ενεργοποιηθεί μέσα στην επιχείρηση δίνοντας τα δικά της αποτελέσματα και τις δικές της εμπειρίες οι οποίες θα περάσουν επίσης  μέσα από την γνωστική σπείρα.

Δείτε λοιπόν με ποιον τρόπο η επιχείρησή σας διαχειρίζεται την γνώση που έρχεται σε αυτήν. Εάν δεν υπάρχει δεδομένος τρόπος αξιοποίησης της γνώσης αυτής καλό θα ήταν να ξεκινήσετε να δημιουργείτε τις προϋποθέσεις. Θα είναι σίγουρο ότι θα κερδίσετε από την διαδικασία αυτήν.

Καλή τύχη σε όλους!

 

Αφήστε μια απάντηση