Πως να φτιάξετε έναν οδηγό στυλ για τον ιστότοπό σας που να προβάλει το Brand σας.

Πως να φτιάξετε έναν οδηγό στυλ για τον ιστότοπό σας που να προβάλει το Brand σας.

style guideΈχετε ένα καταπληκτικό template για την ιστοσελίδα σας; Έχετε σκεφτεί με λεπτομέρεια και έχετε αποφασίσει το χρωματικό μοτίβο που θα χρησιμοποιήσετε; Έχετε ήδη το λογότυπο και εικόνες που ταιριάζουν με το ύφος της επιχείρησής σας; Τα έχετε καταφέρει λοιπόν! Έχετε ετοιμάσει τα στοιχεία για την σελίδα σας! Τώρα το μόνο που μένει είναι να φτιάξουμε τους τίτλους από τις δημοσιεύσεις στο blog: όλα τα γράμματα κεφαλαία ή μόνο το πρώτο; Πως λέμε το ηλεκτρονικό εμπόριο;  “ecommerce” ή “eCommerce”;

 

Το ύφος του; Φιλικό και παιχνιδιάρικο ή αυστηρό και επίσημο;

Μπορεί να θέλετε να αγνοήσετε αυτές τις ερωτήσεις μιας και μοιάζουν για λεπτομέρειες, αλλά ασυνέπειες στους παραπάνω τομείς μπορεί να δημιουργήσουν μια μέτρια εμπειρία στους επισκέπτες σας και το τελευταίο πράγμα που θέλετε είναι οι υποψήφιοι πελάτες σας να φεύγουν από την σελίδα της επιχείρησής σας στο διαδίκτυο επειδή τους φάνηκε προχειροφτιαγμένη ή ημιτελής.

 

Εδώ μπαίνει ο “οδηγός στύλ”

Ο οδηγός του στυλ, είναι στην ουσία ένα έγγραφο που γεφυρώνει την σχεδίαση ιστοσελίδων, την διαχείρισή της και την δημιουργία περιεχομένου, έτσι ώστε να δημιουργήσει μια εικόνα στο διαδίκτυο που να έχει συνέπεια και συγκεκριμένο ύφος. Είναι καλό να υπάρχει αυτό σε ένα χαρτί είτε δημιουργείτε την σελίδα σας μόνος είτε είστε μέλος μιας ομάδας προγραμματιστών διαδικτύου. Έτσι θα έχετε έναν “μπούσουλα” για το μέλλον σε περίπτωση που χρειαστεί κάτι καινούργιο στην σελίδα σας ή ακόμα και να χρειαστεί να διεκδικήσετε δικαιώματα για το design.

Οι μεγάλες εταιρίες δαπανούν τεράστια ποσά χρόνου και ενέργειας ώστε να δημιουργήσουν λεπτομερείς οδηγούς στυλ για τις σελίδες τους. Η Apple για παράδειγμα έχει έναν οδηγό που περνά τις 200 σελίδες και απλά καλύπτει το θέμα της “χρήσης γλώσσας στις υπηρεσίες υποστήριξης”. Η Skype έχει ένα κείμενο 93 σελίδων που καλύπτει τα πάντα. Από την χρήση γραμματοσειρών μέχρι και τα μοτίβα των φωτογραφιών. Το MailChimp έχει δημιουργήσει ένα αυτόνομο website που περιγράφει το χρώμα και τον τόνο της φωνής που χρησιμοποιείται σε από την εταιρία στα γραπτά της δοκίμια ή την εσωτερική αλληλογραφία – η σελίδα ονομάζεται δε, Voice and tone (που σημαίνει “φωνή και τόνος”) -.

Πως μπορούν οι μικρότερες επιχειρήσεις και τα startups να κερδίσουν από τα παραδείγματα αυτά; Αυτό που πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι οι λεπτομέρειες μετρούν. Η συνέπεια μετράει. Φυσικά μπορεί να μην χρειάζεται να φτιάξετε καν ένα κείμενο εκατοντάδων σελίδων για να έχετε παρόμοια αποτελέσματα, (φυσικά αν το χρειάζεστε, μόνο ευπρόσδεκτα προβλήματα μπορεί να σας δημιουργήσει!) οπότε θα ήθελα να σας περάσω από τα απαραίτητα βήματα για να δημιουργήσετε το στυλ που ταιριάζει στο δικό σας brand και ειδικότερα στην ιστοσελίδα σας.

 

Δημιουργώντας τον οδηγό για το εταιρικό σας στυλ

 

Βήμα 1 – ολοκληρωτικός έλεγχος και καταγραφή της ιστοσελίδας

Το πρώτο βήμα για τη δημιουργία του στυλ της σελίδας σας είναι να καταγράψετε όλη την δομή του ιστοτόπου σας. Αναθεωρήστε ότι έχετε ήδη δημιουργήσει. Σημειώστε πως χρησιμοποιείτε τα χρώματα στις επικεφαλίδες, αναφορές ή στους υπερσυνδέσμους. Σκεφτείτε αν υπάρχουν σημεία που να θέλετε να οργανώσετε όπως τον τρόπο εμφάνισης από τις εικόνες στην σελίδα σας. Μήπως έχετε συγκεκριμένες προδιαγραφές γι’ αυτές και τον τρόπο χρήσης τους;

Περάστε και να είστε σχολαστικοί όταν αποφασίζετε το πως να χρησιμοποιείτε τις κεφαλίδες, τους τίτλους και το πως να χειρίζεστε τις ημερομηνίες. Κάντε το αυτό για κάθε “μη τυπικό” κομμάτι των κειμένων σας. Για παράδειγμα, θέλετε να χρησιμοποιείτε την λέξη “και” ή θα βάζετε το άμπερσαντ (&); Θα χρησιμοποιείτε πλήρη ονόματα εταιριών ή ακρωνύμια;

Η καταγραφή όλων αυτών δεν θα βοηθήσει μόνο να ολοκληρώσετε τον οδηγό για το εταιρικό σας στυλ, αλλά θα προδώσει και σημεία που μπορεί να αγνοούσατε! Μήπως τα κουμπιά για το πέρασμα στο καλάθι να πρέπει να γίνουν πιο καθαρά. Ίσως θα μπορούσατε την γλώσσα στα μενού να την συντονίσετε περισσότερο με τον τόνο ολόκληρου του στυλ σας.

Μην σας τρομάζει η διαδικασία. Μόλις γίνει η αρχή, η υπόλοιπη καταγραφή θα είναι παιχνιδάκι. Αν πάλι δεν ξέρετε από που ν’ αρχίσετε τότε ξεκινήστε από την καταγραφή των πιο χτυπητών σημείων στην σελίδα σας. Το οπτικό κομμάτι περιλαμβάνει χρώματα, εικόνες και εικονίδια που χρησιμοποιείετε. Από εκεί και μετά, θα μπορέσετε να ασχοληθείτε με τις λεπτομέρειες όπως οι τίτλοι και οι κεφαλίδες καθώς και τα κείμενα στα κυρίως μέρη των σελίδων.

 

Βήμα 2 – Βάλτε στόχους περιεχομένου

Το επόμενο βήμα είναι να θέσετε τους στόχους περιεχομένου σας (τι θέλετε να καταφέρετε με την εικόνα σας στο διαδίκτυο;) και το πως τι στυλ σας θα τους πετύχει. Τώρα ίσως μπορέσετε κι όλα να σκεφτείτε για το τι δουλεύει και τι όχι. Ίσως χρειάζεται να αλλάξετε το στυλ από τις φωτογραφίες των προϊόντων σας.  Μήπως οι εικόνες στα κείμενα του blog σας, να πρέπει να προβληθούν διαφορετικά; Σημειώστε τις ιδέες σας ώστε να παραμείνετε συνεπείς και και στις μελλοντικές αναρτήσεις που θα κάνετε.

 

Βήμα 3 – Δοκιμάστε το

Το τελευταίο βήμα είναι η δοκιμή όλων των κανόνων που έχετε καταγράψει για την δημιουργία περιεχομένου στο μέλλον. Ο καλύτερος τρόπος είναι να το δείξετε σε έναν συνεργάτη και να τον ρωτήσετε αν καταλαβαίνει πως πρέπει να ενημερώνει την σελίδα σας. Ο οδηγός του στυλ σας, δεν απευθύνεται μόνο σε σας ώστε να έχετε έναν μπούσουλα όταν δουλεύετε στην σελίδα σας, αλλά πρέπει να χρησιμοποιείται από τους συνεργάτες σας επίσης με μεγάλη άνεση. Φροντίστε να το χρησιμοποιείτε κάθε φορά που ανεβάζετε έναν καινούργιο άρθρο, δημιουργείτε μια καμπάνια μέσω facebook ή twitter ή απαντάτε σε κάποιο email.

 

Ένα ζωντανό κείμενο – Όπως ακριβώς η σελίδα σας

Να αντιμετωπίζετε τον οδηγό στυλ σας σαν ένα ζωντανό δοκίμιο. Είναι λογικό λοιπόν να μεγαλώνει καθώς μεγαλώνει και η επιχείρησή σας. Μπορείτε λοιπόν να επεξεργαστείτε, να ενημερώνετε αλλά και να ξανακαταγράψετε με νέο μοτίβο τον οδηγό του στυλ σας καθώς το brand σας αναπτύσσεται, αλλά να το αντιμετωπίζεται πάντα σαν ένα επαγγελματικό εργαλείο – ακρογωνιαίος λίθος της στρατηγικής της ιστοσελίδας σας. Μην ξεχνάτε τον στόχο σας: ένα μοτίβο και μια εικόνα συνέπειας για την επιχείρηση ή το startup σας με μια σελίδα που της ταιριάζει. Ο ιστότοπός σας πρέπει να δίνει μια εμπειρία με συνέχεια και αρμονία στους πελάτες και συνεργάτες σας. Ο οδηγός που θα φτιάξετε, εφ’ όσον είναι εύκολα προσβάσιμος, θα βοηθήσει στην εκπλήρωση των στόχων χωρίς πολύ κόπο.

 

Από τον Αλέξανδρο Ανδρούτσο

 

Αφήστε μια απάντηση