Το Outlook είναι η νέα υπηρεσία συλλογής δεδομένων της Microsoft

Το Outlook είναι η νέα υπηρεσία συλλογής δεδομένων της Microsoft. Με την κυκλοφορία του νέου Outlook για Windows από τη Microsoft, φαίνεται πως η εταιρία έχει μετατρέψει την εφαρμογή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της σε εργαλείο επιτήρησης για στοχευμένη διαφήμιση.

Όλοι μιλούν για τις εκστρατείες “προστασίας προσωπικών δεδομένων” (privacy-washing) της Google και της Apple, καθώς εξορύσσουν τα διαδικτυακά δεδομένα σας για να δημιουργήσουν έσοδα από διαφημίσεις. Αλλά τώρα φαίνεται πως το Outlook δεν είναι πλέον απλώς μια υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αλλά ένας μηχανισμός συλλογής δεδομένων για τους 801 εξωτερικούς συνεργάτες της Microsoft και ένα σύστημα προβολής διαφημίσεων για την ίδια τη Microsoft.

Συνεχίζουμε παρακάτω για να δούμε πώς και γιατί συμβαίνει αυτό.

Η Microsoft μοιράζεται τα δεδομένα σας με 801 τρίτους.

Μερικοί Ευρωπαίοι χρήστες που θα κατεβάσουν το νέο Outlook για Windows θα συναντήσουν ένα αναδυόμενο παράθυρο με μια ανησυχητική αποκάλυψη σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η Microsoft και πολλές εκατοντάδες τρίτοι επεξεργάζονται τα δεδομένα τους:

Το παράθυρο ενημερώνει τους χρήστες ότι η Microsoft και αυτοί οι 801 τρίτοι χρησιμοποιούν τα δεδομένα τους για διάφορους σκοπούς, όπως:

  • Αποθήκευση και/ή πρόσβαση σε πληροφορίες στη συσκευή του χρήστη
  • Ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων
  • Εξατομίκευση διαφημίσεων και περιεχομένου
  • Μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου
  • Λήψη πληροφοριών για το κοινό
  • Λήψη ακριβών δεδομένων γεωγραφικού προσδιορισμού
  • Αναγνώριση χρηστών μέσω σάρωσης συσκευών

Αυτή η τελευταία έκδοση του Outlook επιβεβαιώνει ότι τα περιθώρια κέρδους των Big Tech εξαρτώνται όλο και περισσότερο από τη συλλογή των προσωπικών σας δεδομένων. Το Outlook σάς ζητά επίσης να επιλέξετε την εμφάνιση των διαφημίσεων στην οθόνη σας, καθιστώντας σαφές ότι η διαφήμιση είναι βασικό στοιχείο της συμφωνίας.

Οι χρήστες Mac που συνδέονται με το νέο Outlook θα συναντήσουν ακόμη και διαφημίσεις που εμφανίζονται ως μηνύματα εισερχομένων. Ορισμένες διαφημίσεις αφορούν εφαρμογές της Microsoft, ενώ άλλες προέρχονται από τρίτους που πωλούν προϊόντα.

Οι “Συνεργάτες Διαφήμισης” της Microsoft

Χάρη στον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της ΕΕ (GDPR), οι Ευρωπαίοι τουλάχιστον ενημερώνονται ότι ένα μικρό χωριό τρίτων θα μπορεί να δει τα δεδομένα τους. Οι Αμερικανοί, χάρη στην άρνηση της κυβέρνησής τους να ψηφίσει νομοθεσία για την ιδιωτικότητα, δεν ενημερώνονται καν ότι αυτό συμβαίνει.

Στις ρυθμίσεις του Outlook, οι χρήστες του Ηνωμένου Βασιλείου μπορούν να εξερευνήσουν μια “Λίστα Συνεργατών Διαφήμισης”, η οποία δείχνει τον ανησυχητικό αριθμό εταιρειών διαφημίσεων που συνεργάζονται με τη Microsoft. Αυτές οι εταιρείες τρίτων – που ονομάζονται συνεργάτες – φέρουν ονόματα όπως “ADMAX” και “ADSOCY”. Αυτό δεν είναι διαθέσιμο στις ρυθμίσεις για τους χρήστες στις ΗΠΑ και την Ελβετία.

Εως έναν βαθμό, το νέο Outlook σάς επιτρέπει να επιλέξετε πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα σας, αλλά δεν είναι τόσο απλό όσο το πάτημα ενός διακόπτη on/off.

Η σελίδα προτιμήσεων για τους χρήστες στο Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρει: “Ανάλογα με τον τύπο δεδομένων που συλλέγουν, χρησιμοποιούν και επεξεργάζονται οι συνεργάτες μας, καθώς και άλλους παράγοντες όπως ο ενσωματωμένος σχεδιασμός απορρήτου, ορισμένοι συνεργάτες βασίζονται στη συγκατάθεσή σας, ενώ άλλοι απαιτούν να εξαιρεθείτε”. “Κάντε κλικ σε κάθε εταιρεία διαφήμισης που αναγράφεται παρακάτω για να δείτε την πολιτική απορρήτου της και να ασκήσετε τις επιλογές σας.”

Δεν ισχύουν οι ίδιοι κανόνες για όλους τους συνεργάτες. Οι χρήστες μπορούν να διαβάσουν κάθε μεμονωμένη πολιτική απορρήτου πριν αποφασίσουν, αλλά η ανάγνωση δεν είναι υποχρεωτική.

Ωστόσο, αυτές οι πολιτικές είναι συνήθως μακροσκελείς, ασαφείς και διαβόητα δύσκολες στην κατανόηση. Αλλά για πολλές εταιρείες, αυτός είναι ακριβώς ο σκοπός. Οι συγκεκριμένες πολιτικές είναι σκόπιμα γραμμένες με αυτόν τον τρόπο για να δώσουν στις εταιρείες τη μέγιστη ελευθερία να κάνουν ό,τι θέλουν με τα δεδομένα σας. Αυτό συχνά σημαίνει την πώληση των προσωπικών σας στοιχείων σε διαφημιστές τρίτων και μεσίτες δεδομένων, ενώ παράλληλα δυσκολεύει την εξαίρεσή σας.

Με το νέο Outlook, η Microsoft αναγκάζει τους χρήστες να εισέλθουν σε σαν λαβύρινθο δηλώσεις απορρήτου για να ανακτήσουν κάποιο έλεγχο των δεδομένων τους. Φυσικά, η Microsoft γνωρίζει ότι σχεδόν κανείς δεν διαβάζει τις πολιτικές απορρήτου. Εάν όλοι καταλάβαιναν αυτές τις πολιτικές, τα έσοδα της εταιρείας θα τελούνταν υπό αμφισβήτηση.

Νέο Outlook: Κλέβει τον κωδικό πρόσβασης email σας;

Η ενσωμάτωση του Outlook της Microsoft με τις υπηρεσίες cloud έχει σημάνει συναγερμό για την ιδιωτικότητα των χρηστών.

Σύμφωνα με το γερμανικό τεχνολογικό blog Heise Online, όταν συγχρονίζετε λογαριασμούς email τρίτων παρόχων όπως Yahoo ή Gmail με το νέο Outlook, διατρέχετε τον κίνδυνο να δώσετε στη Microsoft πρόσβαση στα διαπιστευτικά IMAP και SMTP, στα email, στις επαφές και στα συμβάντα που σχετίζονται με αυτούς τους λογαριασμούς.

Το Heise αναφέρει: “Παρόλο που η Microsoft εξηγεί ότι είναι δυνατή η επιστροφή στις προηγούμενες εφαρμογές ανά πάσα στιγμή, τα δεδομένα θα είναι ήδη αποθηκευμένα από την εταιρεία. Αυτό επιτρέπει στη Microsoft να διαβάσει τα email σας.”

Σύμφωνα με το φόρουμ για προγραμματιστές XDA, δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το νέο Outlook χωρίς να συγχρονίσετε όλα αυτά τα δεδομένα με το Microsoft Cloud – υπάρχει μόνο η επιλογή να ακυρώσετε τη διαδικασία. Επιπλέον, είναι διαμορφωμένο να στέλνει απευθείας στους διακομιστές της Microsoft τα στοιχεία σύνδεσης – συμπεριλαμβανομένων των ονομάτων χρήστη και των κωδικών πρόσβασης.

Παρόλο που αυτή η μεταφορά είναι ασφαλισμένη με Transport Layer Security (TLS), σύμφωνα με το Heise Online, το όνομα χρήστη και ο κωδικός πρόσβασης IMAP και SMTP σας μεταδίδονται στη Microsoft σε μορφή απλού κειμένου. Το XDA μπόρεσε να δείξει τα διαπιστευτικά δοκιμών του για έναν πάροχο υπηρεσιών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τρίτου κατασκευαστή στους διακομιστές της Microsoft.

Η Microsoft δίνει στον εαυτό της τη δυνατότητα να αποκτά πρόσβαση στον λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας ανά πάσα στιγμή, χωρίς να το γνωρίζετε, επιτρέποντάς της να σαρώσει και να αναλύσει τα email σας – και να τα μοιραστεί με τρίτους.

Για τους χρήστες που δεν γνωρίζουν τις επιπτώσεις στην ιδιωτικότητα, η χρήση του νέου Outlook μπορεί να φαίνεται ακίνδυνη. Ωστόσο, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι καλωσορίζετε τη Microsoft στον θησαυρό των δεδομένων σας και της δίνετε την απόλυτη ελευθερία να τα χρησιμοποιήσει δυνητικά με οποιονδήποτε τρόπο θέλει.

Ο καθηγητής Ulrich Kelber, Ομοσπονδιακός Επίτροπος για την Προστασία Δεδομένων και την Ελευθερία Πληροφορίας της Γερμανίας, εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με τις δυνατότητες επεξεργασίας δεδομένων του νέου Outlook. Ανακοίνωσε στο Mastodon την πρόθεσή του να ζητήσει έκθεση από τον Ιρλανδό Επίτροπο Προστασίας Δεδομένων, ο οποίος είναι αρμόδιος για τη διασφάλιση ότι εταιρείες όπως η Microsoft τηρούν τα πρότυπα προστασίας δεδομένων και απορρήτου.

Η Microsoft δεν έχει δώσει δημόσια απάντηση στις επικρίσεις σχετικά με την πρόσφατη συλλογή δεδομένων της. Ωστόσο, ο τεχνολογικός κολοσσός έχει δηλώσει ξεκάθαρα την προσπάθειά του να χρησιμοποιήσει στοχευμένη διαφήμιση για να φτάσει σε νέα ύψη εσόδων. Το 2021, η Microsoft Advertising κέρδισε 10 δισεκατομμύρια δολάρια. Αλλά η Microsoft θέλει να διπλασιάσει αυτό το ποσό.

Τι είδους δεδομένα συλλέγει η Microsoft;

Σύμφωνα με την πολιτική διαφήμισης της Microsoft, η εταιρεία δεν χρησιμοποιεί προσωπικά δεδομένα από τα email, τις συνομιλίες ή τα έγγραφά σας για να στοχεύει τις διαφημίσεις. Ωστόσο, οι διαφημίσεις που εμφανίζονται μπορεί να επιλέγονται με βάση άλλα δεδομένα που της δίνουν πληροφορίες για εσάς, όπως “τα ενδιαφέροντα και τα αγαπημένα σας, την τοποθεσία σας, τις συναλλαγές σας, τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείτε τα προϊόντα μας, τα ερωτήματα αναζήτησής σας ή το περιεχόμενο που βλέπετε”.

Τι δεδομένα συλλέγει η Microsoft;

Μια πιο προσεκτική ματιά στην πολιτική απορρήτου της Microsoft αποκαλύπτει ποια προσωπικά δεδομένα ενδέχεται να εξάγει:

  • Όνομα και στοιχεία επικοινωνίας
  • Κωδικοί πρόσβασης
  • Δημογραφικά δεδομένα
  • Στοιχεία πληρωμής
  • Δεδομένα συνδρομών και αδειοδότησης
  • Ερωτήματα αναζήτησης
  • Δεδομένα συσκευών και χρήσης
  • Αναφορές σφαλμάτων και δεδομένα απόδοσης
  • Φωνητικά δεδομένα
  • Κείμενο, γραφή με στυλό και δεδομένα πληκτρολόγησης
  • Εικόνες
  • Δεδομένα τοποθεσίας
  • Περιεχόμενο
  • Σχόλια και αξιολογήσεις
  • Δεδομένα επισκεψιμότητας

Πού καταλήγουν τα δεδομένα σας;

Η πολιτική προσφέρει μια ματιά στο πού ενδέχεται να καταλήξουν τα δεδομένα σας:

  • Πάροχοι υπηρεσιών
  • Φορείς που ορίζετε εσείς
  • Πάροχοι επεξεργασίας πληρωμών
  • Τρίτοι που παρέχουν διαδικτυακές υπηρεσίες διαφήμισης για τη Microsoft

Η Microsoft στρέφεται προς τα δολάρια των δεδομένων

Όταν η Google ανακοίνωσε μια πολιτική απορρήτου που επέκτεινε τις εξουσίες της στη συλλογή δεδομένων, η εταιρεία δέχθηκε επικρίσεις από ρυθμιστικές αρχές και ανταγωνιστές, συμπεριλαμβανομένης της Microsoft, η οποία δημοσίευσε διαφημίσεις σε ολοσέλιδες εφημερίδες, λέγοντας στους χρήστες της Google ότι η Google δεν σέβεται την ιδιωτικότητά τους.

Ωστόσο, λίγο καιρό αργότερα, η Microsoft αποκάλυψε μια πολιτική απορρήτου που της επιτρέπει να χρησιμοποιεί προσωπικές πληροφορίες για την πώληση στοχευμένης διαφήμισης, κινούμενη επιθετικά προς μια κατεύθυνση που κάποτε κατήγγειλε.

Από τότε, η Microsoft έχει κάνει σημαντικές κινήσεις προς τα έσοδα από την παρακολούθηση, ακολουθώντας τα βήματα της Google, της Facebook και, πιο πρόσφατα, της Apple. Όπως και άλλες εταιρείες Big Tech, η Microsoft αναγνώρισε μια ευκαιρία να δημιουργήσει μεγάλα έσοδα συλλέγοντας και αναλύοντας δεδομένα χρηστών. Αυτή η νοοτροπία που επικεντρώνεται στα δεδομένα αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης τάσης των καθιερωμένων εταιρειών να διεκδικήσουν ένα μερίδιο από την πίτα των χρημάτων της παρακολούθησης.

Ο διορισμός του Satya Nadella ως CEO το 2014 σηματοδότησε μια καμπή για τη Microsoft, η οποία αντιμετώπισε έλεγχο τον ίδιο χρόνο μετά την παραδοχή της ότι διάβασε email από τον λογαριασμό Hotmail ενός δημοσιογράφου , αναγκάζοντας την εταιρεία να αυστηροποιήσει την πολιτική απορρήτου της .

Μέσα σε τρεις μήνες από την ανάληψη της θέσης του, ο Nadella δημοσίευσε μια μελέτη από μια εταιρεία πληροφοριών αγοράς που κατέληγε στο συμπέρασμα ότι “οι εταιρείες που αξιοποιούν τα δεδομένα τους έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν τα έσοδά τους κατά επιπλέον 1,6 τρισεκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με τις εταιρείες που δεν το κάνουν”, γράφει η συγγραφέας Shoshana Zuboff στο βιβλίο της, “The Age of Surveillance Capitalism”.

Σημαντικές εξελίξεις που ακολούθησαν ήταν η μηχανή αναζήτησης Bing και ο ψηφιακός βοηθός Cortana, και οι δύο σχεδιασμένοι να συλλέγουν και να αναλύουν δεδομένα χρηστών. Η κυκλοφορία των Windows 10 το 2015 υπογράμμισε περαιτέρω τη δέσμευση της Microsoft σε αυτή τη νέα κατεύθυνση. Η εξονυχιστική εξέταση από την κοινότητα της ιδιωτικότητας δεν άργησε να έρθει.

Τα Windows 10 “είναι αυτή τη στιγμή ένας βάλτος απορρήτου που χρειάζεται επειγόντως μεταρρύθμιση”, έγραψε ο μηχανικός λογισμικού David Auerbach στο Slate , περιγράφοντας πώς το νέο λειτουργικό σύστημα “δίνει στον εαυτό του το δικαίωμα να μεταφέρει μεγάλες ποσότητες των δεδομένων σας στους διακομιστές της Microsoft, να χρησιμοποιεί το εύρος ζώνης σας για τους δικούς της σκοπούς της Microsoft και να δημιουργεί προφίλ της χρήσης των Windows από εσάς”.

Η στροφή της Microsoft προς τη διαφήμιση συνεχίστηκε με την εξαγορά της Xandr το 2021 . Αρχικά, στόχευε να παρέχει υπηρεσίες διαφήμισης και σε τρίτους. Ωστόσο, στη συνέχεια αποφάσισε να αξιοποιήσει την ήδη υπάρχουσα βάση πιστών χρηστών που είχε δημιουργήσει ο «περιφραγμένος κήπος» της Microsoft (περιβάλλον όπου οι χρήστες είναι αποκλεισμένοι από υπηρεσίες εκτός της πλατφόρμας) και στράφηκε στην προβολή διαφημίσεων της ίδιας της Microsoft (first-party ads) μέσα στις υπηρεσίες της.

Επιδιώκοντας αυτή τη στρατηγική, η νέα μορφή του Outlook αποκτά νόημα.

Σε μια συνέντευξή του το 2022 με το Business Insider , ο Rob Wilk, επικεφαλής διαφήμισης της Microsoft, μίλησε για τις ευκαιρίες που παρουσιάζουν ιδιοκτησίες της εταιρείας όπως το Xbox, το οποίο περιλαμβάνει τόσο την πώληση κονσολών όσο και συνδεδεμένους λογαριασμούς χρηστών. “Αυτός είναι απλώς ένας από τους τομείς στους οποίους θα δραστηριοποιηθούμε”, δήλωσε.

“Φανταστείτε έναν κόσμο, όχι και πολύ μακριά, όπου όλα αυτά τα κομμάτια θα συνδυαστούν για να δημιουργήσουν μια πιο καθαρή και σαφέστερη προσφορά προς τους διαφημιστές μας”, είπε ο Wilk. “Και μην ξεχνάτε, έχουμε επίσης πληροφορίες περιήγησης και δεδομένα από τα παιχνίδια και την επιχείρηση Microsoft Windows με δισεκατομμύρια χρήστες – αυτό μας δίνει ένα μοναδικό πλεονέκτημα να κατανοήσουμε τις προθέσεις των χρηστών.”

Ο Wilk χαρακτήρισε την ώθηση της Microsoft προς τη διαφήμιση ως μια “νεοανακαλυφθείσα θρησκεία” (newfound religion).

Επιτήρηση στο όνομα του κέρδους

Η Microsoft ισχυρίζεται ότι συλλέγει τα δεδομένα σας για να σας “παρέχει πλούσιες, διαδραστικές εμπειρίες” .

Ωστόσο, στον χώρο των εταιρειών Big Tech, η διαφήμιση και τα έσοδα από διαφημίσεις έχουν γίνει αυτοσκοπός, δικαιολογώντας ένα επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται στην παρακολούθηση των ιδιωτικών σας δεδομένων στο όνομα του κέρδους.

Με την κυκλοφορία του νέου Outlook ως υπηρεσίας συλλογής δεδομένων και προβολής διαφημίσεων, η Microsoft αποκάλυψε ότι δεν διαφέρει ουσιαστικά από τις Google και τις Meta του κόσμου. Για αυτές τις εταιρείες, το να κάνουν την ιδιωτικότητα την προεπιλεγμένη επιλογή θα σήμαινε να χάσουν τα έσοδα στα οποία έχουν εθιστεί.

Υπάρχουν και άλλα επιχειρηματικά μοντέλα που εφαρμόζονται από εταιρείες που εστιάζουν πρωτίστως στην online ασφάλεια και απορρήτου.

Η Proton είναι μία από αυτές.

Κάντε Εναλλαγή σε Αληθινή Ιδιωτικότητα

Η Proton χρησιμοποιεί κρυπτογράφηση από άκρη σε άκρη για να προστατεύσει τα email σας, το ημερολόγιο σας, τα αρχεία που είναι αποθηκευμένα στο cloud, τους κωδικούς πρόσβασης και τα διαπιστευτικά σύνδεσης σας, καθώς και τη σύνδεση σας στο διαδίκτυο . Η αρχιτεκτονική ασφαλείας μας είναι σχεδιασμένη να διατηρεί τα δεδομένα σας αόρατα ακόμη και σε εμάς, καθώς το επιχειρηματικό μας μοντέλο σας προσφέρει περισσότερη ιδιωτικότητα, όχι λιγότερη.

Η Proton παρέχει δωρεάν τεχνολογία ανοιχτού κώδικα για να διευρύνει την πρόσβαση στην ιδιωτικότητα, την ασφάλεια και την ελευθερία στο διαδίκτυο. Αλλά μπορείτε πάντα να αναβαθμίσετε σε συνδρομητικά πακέτα για να αποκτήσετε πρόσβαση σε επιπλέον λειτουργίες, επιτρέποντάς σας να πληρώνετε με χρήματα αντί για ευαίσθητα δεδομένα.

Και η Proton κάνει την εναλλαγή στην πλατφόρμα μας εύκολη . Σε λίγα απλά βήματα, μπορείτε να μεταφέρετε τα δεδομένα σας σε μια υπηρεσία email που μπορείτε να εμπιστευτείτε.

Πιστεύουμε στη δημιουργία ενός διαδικτύου που λειτουργεί για τους ανθρώπους και όχι μόνο για το κέρδος. Η πρακτική “privacy washing” που εταιρείες όπως η Microsoft και η Google εφαρμόζουν συστηματικά στο όνομα των εσόδων, αποτελεί απλά ένα ακόμη εμπόδιο σε ένα καλύτερο διαδίκτυο όπου η ιδιωτικότητα είναι η προεπιλεγμένη επιλογή.

Το άρθρο είναι μετάφραση από το άρθρο του blog του Proton.

Δείτε επίσης: Ένας χρόνος χωρίς Google Search

Πρώτοι μήνες στο Minds.com

Αφήστε μια απάντηση